Helsinki-Malmin lentoasemalla oli elokuun seitsemäntenä kuukauden ensimmäisen perjantain pre-cruising. Se on ollut alan harrastajien kokoontumispaikka jo vuosien ajan. Kesällä 2020 varsinaiset cruisingit ovat jääneet vähälle koronapandemiasta johtuen. Helsingin kaupunki on lisäksi sulkenut pätkän Kaivopuistoa moottoriliikenteeltä ja sallinut pitää tavallista pidempään telttoja Kauppatorilla, joten sinne ei ole päässyt juuri ollenkaan cruisailemaan harrasteajoneuvoilla.

Tämä on siis uuden blogini ensimmäinen postaus. Perustin harrasteautoille myös uuden YouTube-kanavan. Senkin nimi on Klassikkoblogi ja sen osoite on https://www.youtube.com/channel/UCtHr7YWkNEMXdruLnzGPbQg. Malmin 7.8.2020 tilaisuudesta leikkasin ensimmäisen videon, se löytyy nyt täältä.

Lämpötila nousi muutaman koleamman päivän jälkeen taas hellelukemiin, joten yleisömenestys oli taattu. Välillä kävin itsekin jäätelöllä. Harrasteajoneuvoja oli ehkä yli tuhat, ja valikoima oli normaalin monipuolinen.

Usein on hauska nähdä samaa automallia eri versioina, kuten yllä Mini tavallisena ja farmarina. Malmilla pitäisi joskus myös oikein laskea, mitä kaikki merkkejä siellä on paikalla. Mutta niitä on niin paljon, että se ottaisi oman aikansa ja olisi autojen tarkkailusta pois. Kun ehdin, voin ehkä joskus tehdä arvion, paljonko prosentteina on jenkkejä, paljonko saksalaisia, italialaisia jne. Mallikirjo on joka tapauksessa suuri.


Tunnelma Malmilla oli hyvä, kuten aina. Nykyään menoa kuitenkin varjostaa se, että muutama helsinkiläinen poliitikko on jo vuosia ajanut kentän lopettamista kuin käärmettä pyssyyn. Kaupunkiin tarvitaan uusia asuntoja, mutta eiköhän tilaa ole muuallakin, missä ei ole pinnan alla savea kymmeniä metrejä ja on paremmat julkiset liikenneyhteydet.


Myöskään kaikkia avoimia aukkoja kaupungissa ei pitäisi rakentaa umpeen. Ettei totuus unohtuisi, niin cruisingin taustalla pörräävät pienkoneet muistuttivat, että Malmi on edelleen toimiva lentokenttä, vaikka sitä pidetään yllä enää yhdistyksen voimin.

Pariin kertaan noussut ja laskenut DC3 toi lisää tyyliä iltaan. Sen potkurimoottorit ovat sitä paitsi yllättävän hiljaisia verrattuna suihkukoneiden jylinään. Joku Malmilla asuva voi tästä olla tietysti eri mieltä. Minusta pienkoneet kuuluvat kuitenkin Malmille ja kentän olisi pysyttävä ilmailukäytössä. Se voisi olla jonkinlainen varakenttä, kun lähivuosina sähköiset lentolaitteet yleistyvät myös henkilökuljetuksiin. Helsinki-Vantaalle eivät pienkoneet oikein mahdu, eikä Malmia korvaavaa kenttääkään kohtuulliselta etäisyydeltä ole pystytty osoittamaan.

Autojen ja moottoripyörien kokoontumisiin Malmi on omiaan, ja siellä on järjestetty myös kiihdytystapahtumia ja kesällä 2019 Ed Sheeranin konsertti noin 100 000 hengen yleisölle. Mutta pahasti näyttää, että Suomen perinteisin ja toiseksi vilkkain lentokenttä on pian mennyttä ja alueelle rakennetaan 25 000 asukkaan lähiö. Nautitaan siis lentoasemasta niin kauan kuin voidaan.
Lopuksi kuva Sunbeam Tigerista, joka on pienikorinen englantilainen urheiluauto. Se on varustettu Fordin V8-moottorilla, mutta Euroopassa sama kori esiintyi enimmäkseen Alpine-nimellä ja nelisylinterisenä. Tietääkseni Tigeria tuotiin Suomeen uutena vain pari. Kuten elokuvaharrastajat tietävät, Alpine oli ensimmäinen James Bond -auto, jolla Sean Conneryn esittämä Bond kurvaili Jamaikalla elokuvassa Tohtori No. Agentti 86 eli Maxwell Smart taas ajeli Tigerilla. Näihin kuviin ja tunnelmiin päätän tällä kertaa.
Pysy kanavalla ja seuraa myös toista blogiani, Motoblogia.

2 vastausta artikkeliin “Malmin pre-cruising 7.8.2020”