Syyskuun Helsingin pre-cruising rullailtiin 2.9. Kuukausi sitten oli vielä helteinen kesäpäivä, mutta syksy tuli Helsingissä tänä vuonna todella nopeasti.
Vain vajaat viikko ennen oli vietetty Venetsialaisia eli kesäkauden päättäjäisiä melkein 30 asteessa ja 100 prosentin kosteudessa, mutta viime viikko alkoi koleassa kelissä. Jos Malmin kentän jäätelökioskille oli viimeksi 70-80 henkeä jonossa, niin nyt jonoa ei ollut ollenkaan.
Helsingin kaupungin operaatio Malmin lentopaikan lopettamiseksi on taas edennyt, ja pyöreän valvontatornin pihaan pääsee kyllä ajamaan, mutta aidan takia siitä ei enää pääse edes kävellen kiitoradoille. Ajoneuvot joutuivat siis ajamaan Tattariharjuntietä eteenpäin ja sieltä kiitoradan kautta lentopaikka-alueelle.
Videota ja still-kuvia yhdistettynä on tuttuun tapaan YouTube-kanavallani Klassikkoblogi, johon leikkasin tämän videon. Videolla on myös autoja, joita tässä artikkelissa ei ole.
Lentokentällä on menossa kaasuputkityömaa, jonka vuoksi asvalttia oli rouhittu paikoin pois, ja kuoppia väistellessä huomasi, että tasaista pintaa oli enää melko vähän jäljellä. Jenkit ja eurooppalaiset sekä japanilaiset klassikot ohjattiin vähän eri puolille, mutta hyvin ne vielä kentälle mahtuivat. Toivotaan että rakennustöiden edetessä Malmin legendaarinen pre-cruising voi vielä jatkua pitkään.
Olin ennalta vähän epävarma, tuleeko Malmille syyskuun ensimmäisenä perjantaina enää juuri ketään, mutta huoli pois: paikalla oli satoja harrasteautoja ja moottoripyöriä. Ei toki niin paljon kuin elokuun alun helteellä.
Alkuun huomioni kiinnitti noin vuoden 1960 Chevrolet Impala, jonka tyylikäs puna-valkoinen väritys oli alkuperäisen kaltainen.


Yllä olevan Mercury Montereyn kanssa sain samaan kuvaan hieno Buick Centuryn tai Rivieran, joka on 1950-luvun puolesta välistä. Aika usein se on kaksivärinen, mutta kyllä tuo kokosininenkin siihen sopii.
Lilaan 50-luvun alun Chevrolet Impalaan oli maalattu siniset liekit. Noita maalauksia näki usein 80-luvulla, nykyään enää harvemmin.

Illan kaunislinjaisin auto taisi olla noin vuoden 1935-36 Ford Coupe. Huomaa kolmi-ikkunaisen veteraanin tyylikkäät lasinpyyhkimet. Takalasia ei siis laskettu tuohon kolmeen.

Jostain syystä kuvasin tällä kertaa paljon Impaloita, joista tässä yksi vihreä, ehkä vuoden 1962 malli. Tuulilasin ja etusivulasin välin eli A-pilarin kaari on jotenkin ihan täydellinen.

Totta kai kävin katsomassa myös eurooppalaisia autoja, joista aina yhtä tyylikäs, tosin hieman viivottimella piirretty on Lotus Esprit.

Sitten törmäsin ilokseni 3-sarjan hainkeula-Bemariin, jollainen itselläni oli aikoinaan. Beige BMW 315 oli hyvin säilynyt, ja jonkin verran offsidea tarjoavat vanteet sopivat siihen hyvin. Käsikäyttöinen kattoluukku oli suosittu 80-luvulla. Sen sai myös kokonaan irti tarvittaessa.

Osa ajoneuvoista jatkoi matkaansa Kauppatorille, mutta itse en tällä kertaa viitsinyt sinne lähteä. Poistuva jono oli karmean pitkä, koska vain yhtä, kapeaa väylää pääsi ajamaan. Moottoripyörällä tietenkin pääsi näppärästi jonon ohi. Jotenkin cruisingia on viime ajat ollut kivempi seurata Malmilla, jossa tilaa on enemmän. Ainakin siis toistaiseksi, kunnes varsinainen talon- ja kadunrakennus jossain vaiheessa toden teolla alkaa.
One thought on “Stadin pre-cruising 2.9.2022”