Tänä kesänä en olekaan ollut Helsingin Kauppatorin klassikkoautojen cruisingeissa ollenkaan. Kuukauden ensimmäisen perjantain ajoista Malmilla olen kyllä kirjoittanut, linkit ovat tässä elokuu ja tässä syyskuu 2022.
Perjantai-cruisingit ovat jo pitkään painottuneet Malmin entisen lentokentän alueelle. Siellä tilaa ja autoja ollut liikkeellä huomattavasti enemmän kuin vanhalla tutulla Kauppatorilla. Tähän on syynä kaupungin toiminta. Ymmärrän että kaikki eivät kaupungin hallinnossa ymmärrä vanhojen autojen kulttuurihistoriallista arvoa. Ja kuluttavathan vanhat jenkki-V8:it paljon bensaa ja päästöt ovat korkeita.
Kun ajatellaan ajosuoritetta, niin aika tavallinen ajolukema käyttöautolla on 20 000 kilometriä vuodessa, kun taas harrasteautolla huristellaan ehkä 500-1000 km. Päästöjen kannalta harrasteauton kulutuksella ei siis juuri ole merkitystä kokonaisuuden kannalta, ja tuottavathan ne iloa silmälle ja korvalle, toisin kuin monet sähköautot.
Harrasteautojen kuukausittaiset perjantaikokoontumiset on haluttu siivota pois kaupungin keskustasta. Toisaalta myös Malmin lentopaikka on virallisesti lopetettu ja asvalttia rouhittu tulevan asuntorakentamisen alta ja viimeksi kaasuputkityömaan tieltä yhä enemmän, joten sielläkään ei pian mitään ajoja enää ole.
Näissä vähän surullisissa merkeissä kurvailin prätkälläni lokakuun ensimmäisenä perjantaina Kauppatorille Hakaniemen sillan kautta, joka sekin pian puretaan ja tilalle tulee uusi, entistä ehompi. Samalla valmistuu kolme uutta siltaa Hakaniemestä Laajasalon Kruunuvuorenrantaan. Niitä pitkin matka sieltä keskustaan lyhenee selvästi, mutta sillat on tarkoitettu vain raitiovaunuille ja kevyelle liikenteelle.
Kauppatorilla oli muutama kymmenen harrasteautoa ja oransseja myyntikojuja ja telttoja melkein enemmän. Aiemmin teltat purettiin noin iltakuudelta pois, tori pestiin ja sen jälkeen se oli jenkkien ja muiden harrastepelien käytössä iltamyöhään. Aika moni Suomenlinnasta lautalla saapunut tai muuten vain paikalle saapunut turisti on ikuistanut sadat ja tuhannet klassikkoautot filmeilleen ja muistikorteilleen vuosien varrella. Niin minäkin.
Tunnelmia lokakuiselta Kauppatorilta ja lisää autoja näet tällä videolla, joka onYouTube-kanavallani Klassikkoblogi.
Nyt torilla oli lähinnä Skodaa ja Toyotaa parkissa, seassa joitakin amerikkalaisia ja eurooppalaisia klassikoita. Kauppatorin cruising on valitettavasti hiipumassa pois.

Siipijenkkien aikakaudelta oli useita hyviä esimerkkejä, kuten yllä oleva Plymouth Belvedere ehkä vuodelta 1958. Alla on sama auto takaviistosta, taustalla on Helsinki-pyörä.

Siipiauto Buick Special oli myös näyttävä näky Kauppatorin iltavalaistuksessa. Vuosiluku lienee 1958.

Eurooppalainen harvinaisuus oli Iso Rivolta Lele, jonka italialainen charmi 1970-luvun alusta oli hyvin tallella. Harmaa väri oli sille ehkä vähän vaatimaton, mutta 2+2-paikkainen GT-auto keräsi ympärilleen paljon katsojia. Enpä ole Suomessa nähnyt moista. Tietääkseni autossa on 5,4-litrainen Chevroletin moottori.
Rivolta yhdistää hienosti eurooppalaisen muotoilun ja tunnelman amerikkalaiseen moottoriin. Näitä on maailmallakin todella vähän ehjinä.


Nyt kun päästiin eurooppalaisiin, niin torilla oli myös mm. pinkki VW Kupla ja siisti Fiat 500 eli Cinquecento. Molemmat edustavat sympaattisinta muotoilua, jota automaailmassa on tehty. Varsinkin Viisisatanen saa jotenkin aina hyvälle tuulelle, vaikka auton ominaisuudet näppärää kokoa lukuun ottamatta eivät kehuttavat olekaan. Se edustaa kuitenkin hyvin aikaansa, sodanjälkeisen Euroopan köyhyyttä ja käytännöllisyyttä suurkaupunkiolosuhteisiin, kuten Roomaan.

Lisään tähän perään poikkeuksellisesti pari kuvaa samanlaisesta Fiat 500:sta, vaikka ne eivät olleetkaan perjantaina Kauppatorilla. Kuvasin keltaisen Viisisatasen helsinkiläisen kaupan pihalla myös viime perjantaina. Lisävarusteena on mm. tavarateline ja ”kaatumarauta” puskurissa. Takamoottorista pikkuihmettä valmistettiin 50-luvulta 70-luvulle asti, mutta kuvieni autot lienevät 60-luvulta.


Ford V8 30-luvulta oli Pohjois-Espan puolella rivissä. Sen tumma väri sopi sen ajan tuotteeseen. Vuosimalli on arvioni mukaan 1934 tässä kaunislinjaisessa autossa.

Cruisingin kanssa samaan aikaan oli myös Silakkamarkkinat, joka vei oman tilansa torilta. Vuodesta 1743 jatkunut helsinkiläinen perinne oli enää toiseksi viimeistä päivää käynnissä ja cruisingin aikaan monet silakat oli jo myyty loppuun. 80 000 kävijää tänäkin vuonna nautti maustetuista meren herkuista. Purjelaivapäivä oli tuonut Kauppatorin rantaan myös isoja purjelaivoja.